Walka z podwójną jakością

Zaczynamy od przypomnienia czym jest podwójna jakość. Jest to zjawisko w którym określony produkt posiada taki sam design, ale w różnych krajach skład jest odmienny i niestety gorszy.

Podwójna jakość to preferencje konsumenta?

Producenci twierdzą, że stosowanie podwójnej jakości są podyktowane preferencjami konsumentów, możliwościami produkcyjnymi w danym zakładzie lub obowiązującymi przepisami w danym kraju. Nie są to prawidłowe uzasadnienie i tłumaczenie się producenta. W tym momencie pojawia się pytanie: dlaczego składniki stosowane w produktach są gorzej jakości lub dodatkiem jest wzmacniacz smaku. Na pewno o tym marzy konsument w Polsce, aby w produktach spożywczych, które konsumuje znajdowały się różne barwniki, syrop glukozowo-fruktozowy, regulatory kwasowości, wzmacniacze smaku i inne ciekawostki.

Zjawiska podwójne jakości występują również w chemii gospodarczej takiej jak proszki do prania, płyny do płukania, pasty do zębów i w wielu innych produktach.

Oczywiście takie stwierdzenia producentów są po to aby bronili swojej nieuczciwości. W ten sposób, stosując różnego rodzaju zamienniki, obniżają koszty produkcji.

A jednak trzeba informować

Producenci jeżeli zastosują jakiekolwiek zmiany w składzie produktu powinni odpowiednio poinformować o tym konsumenta w UE określono to jako „łatwe do zidentyfikowania”, niestety nie wiadomo do końca co to znaczy. W Polsce Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów pierwszy raz w 2017r. porównał jakość produktów spożywczych kupowanych w Polsce i w Niemczech.

Jak z powyższego widać pojawiło się światełko w walce z podwójną jakości-podwójnymi standardami, ale to od nas zależy jak ta walka z oszukiwaniem nas będzie wyglądała.

Świadomość konsumenta

Dlatego właśnie, tak ważne jest abyśmy byli świadomi tego, że po prostu jesteśmy oszukiwani. Powinniśmy sami decydować o kupnie produktów o wątpliwej jakości. Konsumenci, którzy nie wyjeżdżają do innych krajów, trudno im porównać poszczególne produkty. Nawet osoby podróżujące nie są zawsze w stanie ocenić jakie zmiany w składzie w danym produkcie wprowadził producent. Zawsze możemy zwrócić się do Powiatowego Rzecznika Konsumentów lub zgłosić do Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Jednak zawsze najważniejsza będzie nasza wiedza i świadomość tego, że występuje zjawisko podwójnej jakości-podwójnych standardów. Wtedy czytamy dokładnie etykiety i jeżeli widnieją na nich składniki znacznie wydłużające ich przydatność, czyli konserwanty, wzmacniacze smaku, barwniki, słodziki, olej palmowy i inne „znakomite” dodatki, a w chemii gospodarczej po praniu, myciu zębów brak wymaganego efektu zastanówmy się czy warto kupić taki produkt. Taniej nie znaczy lepiej, czyli wszystkie tańsze produkty zawsze prześwietlmy pod względem składu.